Vem har rätten att ta ifrån ett oskyldigt barns barndom?

Publicerad 2013-03-14 13:18:00 i Information,

I Indien fick jag träffa en flicka i min ålder som hade blivit räddad från barnarbete förra året. Jag fick tillfälle att prata med henne om hennes mörka livshistoria. Ytligare en flicka var med under pratstunden som tolk.

 

En vanlig dag i hennes by i Assam när hon var fem år gammal blev hon kidnappad av en man. Hon mindes bara hur en bil kom körandes i full fart och bromsade in och nästa sekund drog en man henne i armen och hon slängdes in i bilen. Hon fick tillbringa varje dag och natt inne i ett hus ensam med mannen. Efter ett tag började hon glömma bort hennes biologiska föräldrar men ändå så kände hon att det inte kändes rätt.

Hon ville inte berätta några detaljer om vad hon fick göra men jag såg hur glimten i hennes ögon slocknade och hon ville varken möta flickan som översatte eller min blick. Förmodligen har mannen behandlat henne illa och utnyttjat henne både som hemtjänst och sexuellt mot hennes vilja. Jag frågade om hon fick något i lön eller i gentjänst men inga pengar. Lönen var bara en bit mat och tak över huvudet under många år. ”Not even a single penny” berättade flickan.   

Förra året blev hon räddad, i 13 år har hon tvingas arbeta. Idag är hon lika gammal som jag, 18 år. När hon kom blev befriad, hade hon ingen att kontakta. Hon hade glömt bort sina föräldrars namn, visste inte hur många syskon hon hade eller sin egen hemadress.

Hon fick hjälp av BBA, organisationen som räddade henne med att försöka kräva mannen på lön för åren hon varit där. Att mannen skulle straffas fanns inte som ett alternativ.

Hon berättade för mig att hon vill kämpa mot barnarbete. Under demonstrationerna stannade vi till på centrala samlingsplatser eller i stora korsningar med mycket folk för att nå ut till så många som möjligt. Modigt av en ung flicka, att berätta om sitt livs mörka förflutna. Bland annat upplyste hon om att löftena en arbetsgivare ger oftast inte är sanna och att detta pågår på många ställen också idag. Småbarn i byar som den som hon kom ifrån, ska hållas under uppsyn under både natt och dag. Och alla barn måste tränas i att man inte ska umgås med människor man inte känner till. 

Sist avslutar jag med att fråga om hennes planer för framtiden. Hon saknar utbildning men vill försöka få ett praktiskt arbete. Hon vill arbete på grund av två anledningar.

Pengar är ett måste för att kunna försörja sig själv men hon säger också att med ett arbete kommer respekt, som är en viktig del i hennes liv. Jag undrar om hon har några planer för giftermål eller barn. Hon skrattar till och kollar generat bort och svarar att hon gärna vill gifta sig och skaffa två barn, inte mer.

Om man tänker på vad du och jag upplevt under de senaste 13 åren och jämför med hennes livsöde så är villkoren mycket olika. Denna flicka fick aldrig chansen att lära känna alla sina syskon, sova i sin egen trygga säng eller gå i skolan med sina klasskamrater för att få en utbildning. Hon gick miste om allt mot hennes vilja.

Vem har rätten att ta ifrån ett oskyldigt barns barndom?

Jag delar den här livshistorien för att göra er medvetna om att detta sker idag och att vi måste hjälpas åt för att motarbeta barnarbete. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela