MIN KAMP MOT BARNARBETE

Publicerad 2013-03-16 12:49:00 i Information,

REST TILL INDIEN + DELTAGIT I EN DEMONSTRATION

I början av december 2012 åkte jag och två vänner till Indien. Där volontärarbetade vi på ett barnhem för barn som blivit räddade från barnarbete.

Många av barnen bor året om på barnhemmet och vissa av barnen har en familj men åker bara till familjen under loven. På barnhemmet Bal Ashram får de en egen säng, tre mål mat om dagen, tillgång till sjukvård, skolundervisning och kärlek. En viktig sak att nämna är att Bal Ashram också är ett rehabiliteringscentrum, de flesta barnen är så pass psykiskt skadade när de blir räddade att de behöver hjälp att hitta tillbaka.

Barnen som kommer till barnhemmet har ofta blivit skadade både fysiskt och psykiskt.

En liten pojke visade sina händer för mig, hälften av hans fingrar var borta. Pojken berättade för mig att han hade tvingats arbeta i en brunn med farliga kemikalier. En annan pojke saknade ett öga då efter en olycka på den fyrverkerifabrik han jobbade.

När jag pratade med barnen sa de att Bal Ashram var deras hem.

Andra veckan tillbringade vi i nordöstra delen av Indien i en region som heter Assam. Där deltog vi i en demonstration mot barnarbete. Vi åkte runt till olika byar för att informera om att de löftena som lämnas av arbetsgivaren många gånger bara är lögner som används för att lura och utnyttja barnen som arbetskraft. Vi delade ut flygblad och sjöng protestramsor.

 

Demonstrationen stannade upp vid centrala platser som torg och trafikkorsningar. Där delade tidigare barnarbetare med sig av sin livshistoria för att upplysa byborna.                  

                                             Många tittade nyfiket på mig och mina två ljusa svenska vänner när vi gick längst fram.

En bild från tåget när vi åkte från Delhi till Assam. 48timmars tågresa.

 
Nervös och förväntansfull frågade jag hur demonstrationen skulle gå till. Svaret blev ”Vi är soldater som dansar och sjunger”
 

 

Mr Kailash Satyarthi, grundare av BBA.
 
DONERAT PENGAR
 
Som jag skrev tidigare så går barnarbete och fattigdom hand i hand. Steg ett i kampen mot barnarbete är att kämpa mot fattigdomen.
Jag och min familj har donerat pengar till barnhemmet i Indien. Dessutom har jag också donerat pengar till organisationen Childhood. 
Klicka HÄR för att köpa Childhood-armbandet.
 
SPRIDIT VIDARE
 
Jag har upplyst en stor del av min omgivning om att barnarbete sker idag och om hur de kan hjälpa till och påverka.

Jag har föreläst för en mellanstadieklass om barnarbete och Indienresan.

Slutprodukten i mitt projektarbete är också en film som jag kommer visa för några klasser i min skola. Anledningen till att jag inte kan lägga ut den på nätet är för att barnen från Indien som är med i filmen måste ha en skyddad identitet.

Alla bilder på barn från resan i bloggen blivit censurerade. 

 
 

Kommentarer

Postat av: malin

Publicerad 2013-03-17 17:44:11

verkligen imponerande!

Postat av: Emilie

Publicerad 2013-03-19 20:24:05

Så fint!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela